Teatteri

Täysin puhtaalla paperilla ei ole kovinkaan paljon arvoa, mutta jos siihen piirretään piste, ilmestyy paperille elämä.  Kyseessä on Mustan ja Valkoisen välinen konflikti, joka tapahtui, kun Jumala loi maapallon. Se on ensimmäinen, ylin ja jumalainen dramaturgia. Tähän lähtökohtaan tukien me perustimme Mustan ja Valkoisen Teatterin. Minulle teatteri on mystinen tila, jota yritän tutkia. Näyttelijä ja katsoja elävät tässä tilassa eläytyen mukaan toisensa tunnemaailmaan, josta jokainen valitsee omansa. Teatterini saattaa olla joskus paradoksaalinen ja groteskimainen, jotta lavalla olevien näyttelijöiden maagiset voimat avautuisivat. Lähellä sydäntäni on Jerzy Grotowskin ja Antonin Artaudin teatteritraditio. Mihail Tšehovin ja Jerzy Grotowskin systeemit auttavat kehittämään näyttelijän psykofysiikkaa ja näyttelijän ominaisuuksia työskennellä sisäisen energian alitajunnan kanssa.

Mustan ja Valkoisen teatterifestivaali on 10-vuotias. Ja nämä kaikki 10 vuotta olemme kasvattaneet Katrin kanssa kyseistä projektia lapsen tavoin. Nyt voi jo sanoa rohkeasti että festivaali pysyy omilla jaloillaan ja tekee teatterimaailmassa päättäviä askelia.

Onko 10 vuotta vähän vai paljon? Teatterihistorian näkökulmasta katsottuna aika on lyhyt, mutta ihmiselämän näkökulmasta katsottuna suhteellisen pitkä. Luku tuntuu vielä merkityksellisemmältä, kun katsotaan mennyttä 10 vuotta, jotka me olemme antaneet teatteritaiteen vuoksi kyseiselle festivaalille.

— Kamran Shahmardan
taiteellinen johtaja

 

Mustan ja Valkoisen Teatteri tuottaa monipuolista, nykyaikaista, rohkeaa kokeilevaa teatteritaidetta ja teatterin omia produktioita on voitu nähdä ympäri maailmaa. Omien teatteriproduktioiden lisäksi järjestää teatteriyhdistys Imatralla myös kansainvälistä teatterifestivaalia. Teatterin tulisielu ja “primus motor” on Azerbaidzhanista kaupunkiin  2000-luvun alussa muuttanut elokuva- ja teatteriohjaaja Kamran Shahmardan,  jonka temperamenttinen taiteilijaluonne on  saanut sopeutua täällä Suomessa hieman viileämpään pohjoismaiseen ilmapiiriin.

Ensimmäisen festivaalin alla keväällä 2004 kysyin Mustan ja Valkoisen Teatterin taiteelliselta johtajalta Kamran Shahmardanilta, mikä saa ihmisen laittamaan  kaiken aikansa ja myös rahansa likoon tällaisen hankkeen takia?

Shahmardanin vastaus oli mutkaton.

Hänen mukaansa ihmisen pitää rakastaa sitä, mitä tekee. Toki hän myönsi myös olevansa toivoton romantikko. Kauneus ja rakkaus voittavat lopulta maailmassa.

 

Olen nähnyt kaikki hänen Suomessa tekemänsä ohjaukset. Niissä yhdistyvät älyllinen pohdiskelu ja väkevästä tunteesta kumpuava kauneuden kaipuu. Rajat ylittävät sukulaisuus- ja ystävyyssuhteet avaavat myös sellaisia portteja,  joita muuten ei ymmärtäisi edes kolkuttaa.

— Matti Saarela, teatterikriitikko

 

Mustan ja Valkoisen Teatterin perusajatuksena on, että taide ja teatteri eivät tunne rajoja maiden ja kulttuurien välillä, ja ne ovat täten erinomainen väylä ihmisten yhdistämiseen. Teatterin ohjelmistoon tutustumalla voi huomata, että teatterin kieltä voivat kaikki ymmärtää, lapsista aikuisiin, äidinkielestä tai kulttuurisista lähtökohdista riippumatta.  Festivaalille kutsuttavien esitysten yksi valintaperuste on se, että teos sisältää mahdollisimman vähän  – mieluiten ei lainkaan – puhetta.  Esitykset ovat korkeatasoisesti toteutettuja ja näkemykset maailmasta ja sen eri kulttuureista ovat kulttuuriperinteitä kunnioittavia.

— Katri Lätt, Mustan ja Valkoisen Teatteri-yhdistyksen puheenjohtaja

 

Festivaali on kasvanut ja kehittynyt korkeatasoiseksi tapahtumaksi, joka on paikkansa ansainnut.

— Sinikka Hurskainen, Festivaalin suojelija

 

Imatrasta on muodostunut kansainvälisen teatterimaailman kohtauspaikka.